söndag, september 13, 2009

Segling på Strömmen med Constantia


Äntligen blev det av. Den planerade seglatsen från Luleå till Jakobstad blev inställd p g a för få anmälda. Men idag har jag deltagit i en medlemssegling då meningen var att vi tillsammans med några andra skutor skulle visa upp oss på Strömmen för alla besökare på Skeppsholmsdagen. Vi startade kl 12.00 och lade till igen vid Beckholmen kl 17.30. Vilken upplevelse! Helt otroligt häftigt. Vi var bara nio personer ombord så jag fick många möjligheter att pröva på att skota segel mm. Jag lärde mig namnen på de olika seglen: jagare, klyvare, förstång och stagfock, gaffelfock, storsegel och toppsegel (förtopp och stortopp). Constantias besättningen var Palle (min lärare från förarintygskursen), Hakon (som köpte skutan 1988 och tog initiativet till föreningen), Ulf (ordförande i föreningen Constantia), Erik, Kalle, Roffe, Elsi och Monika. Förutom Constantia seglade Ellen och briggen Tre Kronor.

2 kommentarer:

Marie sa...

Ser jättehärligt ut, tror aldrig jag skulle våga mig på något sånt här.

Gunilla sa...

Men varför inte? Det var inte särskilt läskigt förutom då vi höll på att köra på en Sthlm Sightseeing-båt.