söndag, september 20, 2009

Fuktskadad rosbuske?


Jag måste ta reda på varför bladen på min rosbuske ser ut såhär. Har tänkt göra ett besök i affären (Vildrosor och Tistlar vid Mariatorget) där jag köpte den och/eller googla på åkomman. Men chansar först på att någon av mina bloggvänner har information om vad som bör göras. Den har faktiskt sett ut såhär en ganska lång tid redan och den har också sen länge ganska många brunkantade blad. Så nu är det verkligen dags att ta tag i problemet. Men samtidigt har den en massa rosknoppar och ett antal nya skott. Jag vill så gärna att den ska övervintra på balkonen och vara fin nästa sommar också. Kom gärna med era skötseltips. Det hjälper inte at prata med den ;-). Eller så är det så att jag säger fel saker.

3 kommentarer:

Gunilla sa...

Nu har jag fått besked att det handlar om mjöldagg och jag har skaffat spray som förhoppningsvis ska hjälpa.

Mone sa...

Just det. Mehltau heter det paa tyska.
Kommer bl a fraan de stora skillnader i temp mellan dag och natt.
Det rekommenderas även att plantera basilia, kerbel, gräslök i närheten eller hänga vitlök(!) bredvid.
Saa kommer det i alla fall inte vampyrer över balkongen heller ...

GunillaT sa...

Tack snälla Monchen för tipsen!