söndag, oktober 25, 2009

Surdegsstart

Jag kom iväg till Brödfestivalen även Idag och det blev en timmes föreläsning med bagarmästare Manfred Enoksson från Saltå Kvarn på Historiska museet. I programmet stod att de skulle ta in max 20 personer per workshop så jag såg till att vara på plats en halv timme före start. Först stod jag i en lång kö utanför museet innan utställningen öppnade kl 11. Men det gick rätt snabbt att komma in ändå. Sen visade det sig att de inte var så noga med antalet deltagare. Vi var säkert ett 60-tal deltagare och några fick t o m nöja sig med ståplats. Sen 2005 jobbar Manfred Enoksson bara med kurser, produktutveckling och etableringsstöd. Han var inspirerande och kunnig, men ibland var det svårt att uppfatta vad han sa p g a hans tyska brytning. Vi fick titta, lukta och smaka på surdegsstart och surdeg. Alla fick med sig en surdegssats, recept och information om hur man tar hand om surdegen. Det märks att det är ett stort sug efter kunskap om surdegsbakning. Alla hans nybörjarkurser på Saltå kvarn är fullbokade i höst.
Jag hann också titta och smaka lite på utställningen "Bröd i världen - världens bröd" som bara fanns där idag. Det var representater från Estlands, Tysklands, Schweiz, Bosnien-Hercegovinas, Moldaviens, Slovakiens, Japans, Venezuelas och Iraks ambassader som presenterade sina brödspecialiteter.
Idag köpte jag Frankenlaib, ett bröd som härstammar från Franken i norra Bayern. Det är en råglimpa kryddad med fänkål och kummin. Köpte också lite söta bakverk. En allianskringla från Löjtnanten Bageri och Konditori, två kardemummakringlor från Gateau och två små biskvier (en choklad och en citron) från Vivels.
Jag har nu efter bästa förmåga matat min surdeg för första gången. Det ska göras en gång i veckan.

1 kommentar:

Kite Designer sa...

Lycka till med surdegen :-) Vår surdeg står i kylen och matas då och då. Bakar man ett sådant bröd då doftar det underbart hemma! B