tisdag, december 29, 2009

Söul

Nu har Bea och jag börjat planera för vår resa till Söul. Idag är det exakt en månad kvar till avresa. Vi började igår med att fixa nytt pass till Bea och besöka Republiken Koreas ambassad för att hämta information. Vi träffade på en jättetrevlig koreansk tjej som arbetar med kulturfrågor. Hon var mycket hjälpsam och plockade ihop en massa bra broschyrer och böcker till oss. Jag har tidigare köpt guiden Seoul City Guide från Lonley Planet. En annan tjej hjälpte oss med att markera bra shoppingställen för Bea på tunnelbanekartan. Till er som inte hört det förut handlar resan om att jag varit nyfiken på Korea sedan jag arbetade som sekreterare till Press- och kulturattachén på Republiken Koreas ambassad. På den tiden låg ambassaden på Sveavägen 80. Nu har den flyttat till ett jättefint hus på Laboratoriegatan mitt emot Engelska kyrkan och i närheten av ambassadörens residens i Diplomatstaden. När jag jobbade på ambassaden fick jag gå en kurs i koreanska och koreansk historia på Stockholms Universitet. Det blev tyvärr bara 25 poäng. Jag fyller 50 den 3 februari och istället för att ordna fest har jag beslutat mig för att åka på en häftig resa. Vi åker fredagen den 29 januari och kommer tillbaka fredagen den 5 februari.

6 kommentarer:

Marie sa...

Så spännande! Helt rätt att åka på resa tycker jag. Gott slut på 2009och gott nytt 2010.

Gunilla sa...

Eller hur! Ska bli superkul.

Önskar dig och familjen detsamma!

Susilull sa...

Grattis till nya mobilköpet, och grattis till en rolig resa!!
Det gör du helt rätt i att fira din födelsedag med en häftig resa!
Själv firade jag min 40-årsdag i Brasilien och maken sin på Maldiverna - helt underbart!
Kalas kan man har när man fyller ojämna år, improviserade och helt utan prestationsångest - blir mycket roligare!

God fortsättning på 2009
och Gott Nytt 2010!

Och tack för alla fina kommentarer jag fått under året!

Boel sa...

Vilken tuff resa!! Jag hoppas att ni får det kanonhärligt. Vad är det för väder där undrar en frågvis?

Kram
Boel

Gunilla sa...

Hej Boel,
Det är inte alls idealiskt att åka till Seoul denna tid på året. Det är runt 0 grader från december till februari. Korea har fyra årstider som vi och vintrarna kan vara rätt bistra. Bäst är att åka dit på våren eller hösten. Men å andra sidan blir templen vackra med snö på taken. Jag ska försöka fixa något som kallas "Homestay" - att få bo hos en koreansk familj. På det sättet skulle vi lära oss mer om hur koreanerna har det. Just nu är jag dunderförkyld och orkar inte läsa så mycket när ögonen rinnner.
Kram

Gunilla sa...

Susilull,
Tack för kommentaren och nyårshälsningen!

Brasilien och Maldiverna låter ju superspännande.

Ett riktigt Gott Nytt År till dig och familjen!

Gunilla