söndag, december 06, 2009

Froststöten


Har deltagit i medlemsseglingen Froststöten med Constantia i helgen. Vi avgick kl 07.15 från Beckholmen och anlöpte Waxholm kl 09.00. Där hämtade vi upp ytterligare passagerare och kom fram till målet - julmarknaden på Blidö - kl 15.00. Det var andra gången jag seglade med denna fina skuta och första gången jag övernattat på den. Vi var 31 personer. Från Viggo 4 veckor till CG 71 år. Hakon Malmborg, som köpte skutan 1988, var med tillsammans med frun, Kerstin, sonen Mattias och de tre barnbarnen Vendela, Hampus och Philip. Det var en mycket trevlig och intressant resa. Vi hade bra väder ända tills vi kom tillbaka till hemmahamnen kl 16.00. Då började det småregna. Vi var uppdelade i grupper för kökstjänst. Jag gjorde söndagslunchen tillsammans med ungdomarna Philip, 15 år, och hans klasskompisar Mathilda och Linnea. Vi gjorde färsrisotto på nötfärs, purjolök, paprika, ris och creme fraice. På lördagskvällen bjöds vi på Sluring à la Mattias. En mycket god quorngryta med grönsaker. Efter middagen underhöll Hakon på dragspel och Bert på gitarr. Det var sång och musik till sent på kvällen. Jag sov sen gott i den fina kojen. Vid julmarknaden handlade jag en god limpa. Blidö bjöd på fyrverkerier när Blidösund avgick från Almviks brygga kl 17.00. Kolla in bilden där Hakon lämnat över rodret till Richard 5 år. När vi frågade honom om det inte var svårt att styra svarade han: "Nej, inte för mig."  Så kul med kaxiga ungar! Han och hans pappa Patrik hade vunnit resan i en tipspromenad på Constantia under Öppet skepp - som hölls i våras när den låg i sin sommarhamn i Huvudsta. Richard var för övrigt en entusiastisk "däckskurare".

2 kommentarer:

Marias garnhändelser sa...

Kul att din man gillade tröjorna...men var man köper färdigt är jag dålig på;-).

har tagit dina tidningar till butiken...ifall du saknar dem.

Stor kram!

Gunilla sa...

Ja du är förstås fel person att fråga om sånt. Jag var inne i en fantasisk affär på Esplanaden i Helsingfors. Där fanns helt otroligt fina norska tröjor, men de var naturligtvis inte handstickade. Har hört att det säljs såna tröjor på julmarknaden i Kungsan, men jag tvivlar på att de är av särskilt god kvalitet.

Jag saknar inte tidningarna så mycket, men däremot att få träffa dig så jag ska ta mig till affären snart.
Kram