onsdag, december 02, 2009

Amaryllis i Tulpanens hus


Vad är mer passande såhär års än en amaryllisutställning? Chefssekreterarna Stockholm hade julmingel på Åkeshovs slott och då fick vi en specialvisning av amaryllisutställningen i Tulpanens hus strax intill. Vi fick också se det nyss återinvigda Orangeriet från 1700-talet. Alla goda ting är tre så jag såg till att få med mig tre amaryllisar hem. Jag köpte två (Carmen och Ferrari) och fick en (Christmas red). Ägaren, som håller upp årets mest sålda amaryllis (tyvärr har jag glömt vad den hette, men den var mycket fyllig och inte så högväxt), berättade amaryllisens historia och gav oss skötseltips. I det vackra blomsterhuset fanns även andra trevliga blommor såsom azaleor, hyacinter och novemberkaktusar. När jag kom hem firade vi Beatrice som har namnsdag idag. Med jordgubbar (naturligtvis) och hemgjord glass. I present fick hon en burk Avocado oil salt cream som jag handlade i "blomsteraffären". Kommer säkert att ta mig dit igen och njuta av blomsterprakten i lugn och ro. I helgen hålls julmarknad och nästa utställning ordnas på tulpanens dag (15 januari) och då är det naturligtvis tulpaner det handlar om.

Inga kommentarer: