lördag, december 31, 2011

Gott slut och Gott nytt!


Nyårsmiddag: Blinier m kaviar
Scenografin från Labyrint
2011 är snart slut. Det har varit ett händelserikt år. Bea togt studenten, jobbade på Grönan och åkte till Sydney den 14 november med hjälp av organisationen Work&Travel. Hon har varit på en veckas surfcamp och nu  bor hon i lyxlägenhet med pool och gym i centrala staden tillsammans med två andra svenska tjejer Erika och Jennifer, två franska Anna och Anna och en tjeckisk Lucy. Hon jobbar på Luna Park - i spel och butik - fram till den 28 januari. Sen vill hon åka vidare till Nya Zeeland tillsammans med en av de svenska tjejerna, Jennifer, för att hoppa bungyjump, simma med delfiner och bara njuta av det vackra landskapet under på tre veckor. De kommer att flyga till Auckland. Hon har nu upplevt de häftiga nyårsfyrverkerierna i Sydney! Jag såg dem på TV - det var mycket imponerande. Miriam fortsätter sina studier i Lund. Har  kommit halvvägs mot en civilingenjörsexamen med inriktning datateknik. Hon bor i en fin studentlägenhet i ett trevligt område 15 min från universitetet. Hon och har också blivit en otroligt flitig bokbloggare. Björn trivs bra med sitt liv som pensionär, men han jobbade nästan heltid under ett par månader i höst. Och det gillade han också som omväxling. Bl a med ett barnprogram som heter Labyrint - se bilden nedan - och nästa års julkalender. Hans bror, Håkan, gick bort i början av november. Det var första gången vi firade jul utan honom och våra barn. Men Miriam har varit hemma en hel del i mellandagarna. Nu firar hon nyår med pojkvännen och hans vänner i Uppsala. Vi firar för oss själva. Det brukar vi göra. Men innan Mirre tog tåget till Uppsala vid 11-tiden hann vi med en festlig frukost bestående av varm choklad med vispgrädde och fruktsallad. Jag har gjort en ceviche som vi ska njuta av vid midnatt tillsammans med champagnen och vid åttatiden åt vi blinier mer röd och svart kaviar, gräddfil och rödlök. För min egen del har det blivit en hel del stickning - faktiskt så mycket att jag fick s k stick-arm (jmf tennisarm) - särskilt efter att jag lämnade uppdraget som sekreterare i bostadsrättsföreningen vid årsmötet i mitten av juni. Det blev som vanligt mest koftor och tröjor, men också ett par mössor och vantar. Jag har gått två kurser (hobby). I början av året en kurs i surdegsbakning och i november en kurs i tvåändsstickning. En annan stor familjehändelse var min syster Magdalenas bröllop den 31 juli i Helsingfors. Även under detta år har jag har varit mycket aktiv i mitt yrkesnätverk Chefssekreterarna Stockholm där jag sitter i styrelsen som ekonomiansvarig. Sedan årsmötet den 8 december är jag sekreterare i VBK:s (min båtklubbs) styrelse. Jag har inte gjort några längre resor under året. Bara en kortare "utlands"resa - till Helsingfors. Fast det är ju rätt långt till Lund också. Jag har dock fått resa lite med jobbet. Har varit i Norrköping, Uppsala, Lund, Mölndal, Järfälla och Arbrå för att tillsammans med en handläggare från vår (pensionskassans) kundservice hålla kurser för blivande pensionärer. 15-16/12 var jag i Sundsvall där vi har vår försäkringsadministration. Kanske blir det en tur till Australien i vår?!
PS. Inatt fick jag ett sms från Bea som skrev att hon och hennes vänner hade haft jättebra platser för att se fyrverkerierna.

Inga kommentarer: