onsdag, december 28, 2011

Det blev Råkultur



och gott och trevligt var det. Eftersom det är s k mellandagar var det lugnare än vanligt och  vår servitör hade gott om tid att ta hand om oss. Jag bad honom rekommendera något och då föreslog han Gunkan Exclusive, och Maki Momo (med fläsklägg som tillagats länge i ugn och kokats i misosoppa så att det slutligen smakade lite som tonfisk) och jag ville testa en rulle av sotat laxskinn med äggpannkaka. Bitarna var fantasifullt dekorerade med t ex popcorn och rice krispies. Vi fick mer information om den berömda sushikocken. Han har vunnit andra pris i sushi-WM efter bara sex månaders erfarenhet av att göra sushi. Han är en stockholmare,  adopterad från Thailand, som aldrig varit i Japan. Första priset togs av en japan - förstås. En nyhet för mig var också att de har samma kök som stjärnkrogen Esperanto. Lokalen är också lite speciell. Där har tidigare funnits en teater - Jarlateatern. Många detaljer finns kvar från den tiden. T ex väggmålningar och delar av garderobs-inredningen. Mirre och Jeppe tog varsin 11 bitars - och på denna restaurang behöver man inte be att få slippa jätteräkor. De serverar inte sådana. Vi beställde också japansk algsallad. Mirre och Jeppe drack äppelmust och jag tog mineralvatten. Men först fick vi förstås grönt te och misosoppa. T o m ingefäran var god. Jag brukar annars lämna den kvar på tallriken, men deras var verkligen god.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så gott det ser ut, spännande smaker, ska pröva nån dag!
Nu har Stella åkt, lite tråkigt men känns ändå bra eftersom hon trivs och omger sig med bra människor.
Jerker och jag har gått en långpromenad idag, lite blåsigt men uppfriskande efter allt sittande i jul.
Kram,
Åsa

Gunilla sa...

Åh lilla fina Stella. Det var så roligt att få fira jul med henne och att hon sen kom förbi för att träffa Mirre! Min kollega Anna åker till London med sin man och dotter imorgon för att fira nyår där och stanna en vecka. Det ska tydligen vara extra festligt med karnevalsliknande parad från Picadilly till Westminster. Låter underbart med långpromenad. Jag längtar till helgen då jag ska få lite ledigt igen, fast jag har inte jobbat så långa dar denna vecka och det har varit otroligt tyst och stilla. Mirre åker till Uppsala imorgon. Igårkväll hade vi "fullt hus" när Jespers syster Jessica också kom förbi.
Kram Gunilla