söndag, februari 20, 2011

Äntligen har jag fått min drömtårta

Jag har längtat efter en riktig Schwarzwälder Kirschtorte. Ikväll var det äntligen dags att få av njuta den och det gjordes i det bästa av sällskap - hemma hos Åsa och Jerker i Nacka tillsammans med Björn, Bea och Mone. Mone hjälpte mig att göra tårtan efter konstens alla regler - det är även hennes mammas favorittårta. Hon hade tagit med sig Kirsch Wasser (körsbärsbrännvin), sahnefest (som behövs för att få rätt konsistens på vispgrädden) och blockchoklad (går förstås att få tag på här också) från Tyskland. Den smakade precis så gott som jag hoppats och jag blev också nöjd med utseendet. Mone tyckte att jag varit för försiktig med körsbärsbrännvinet och jag håller nog med henne. Det ska jag tänka på nästa gång. Jag ville inte ha bottnarna för blöta, men jag kunde nog ha dränkt dem lite mer.
Åsa hade gjort en jättegod fiskrätt, vilket var perfekt så att man inte blev för mätt för att orka med en så mäktig efterrätt. Det blev en mycket bra avslutning intensiv helg. Hela lördagen var jag med Mone på hennes mah jong-turnering i Uppsala. Jag satt vid ett bord vid sidan om och stickade klart koftan som hon ska få med sig hem. Hann fästa alla trådarna också. Så det som återstår nu är att sticka kragen, sy i knappar och montera. Men jag har ännu inte hittat några knappar. Den måste vara klar på tisdag morgon för jag åker till Göteborg på tisdag eftermiddag. Mone åker tillbaka vid lunchtid på onsdag. På söndagen var jag på Syfestivalen och som sagt fixade tårtan. Skriver mer om Mah Jong-turneringen och syfestivalen i ett annat inlägg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stort tack för en härlig tårta, en sån där som man ritar när man är liten! Tack Mone för goda in gredienser!
Så roliga fotona blev; Mone ser riktigt bekymrad ut :D
Kram,
Åsa

Gunilla sa...

Tack så mycket själv käraste Åsa! Vi har nu smaskat i oss ytterligare två bitar var. Den var ännu godare idag. Och då dränkte vi den i Kirsch Wasser. Mums!