söndag, augusti 16, 2009

Helsinki ikuisesti

Stämningsbild strax före visningen av filmen Helsingfors för evigt, Helsinki forever eller Helsinki ikuisesti av en finländsk filmprofessor och regissör, Peter von Bagh, igår kl 21.00-22.15 på Kulturhusets tak. Jag hade uppmanat barnen att ta med sig paraply, men själv missade jag det och var därför tvungen att stå i dörröppningen under tak för att kunna se filmen utan att bli blöt. Det var i princip fullsatt när jag kom strax före nio. Många hade säkert kommit redan kl 20 för att höra filmskaparen själv berätta om sin film. Jag är glad att jag kom iväg och såg denna intressanta filmen.

När jag cyklade hem passerade jag myllret av ungdomar kring Kungsan som skingrades efter en konsert som störts av en tårgasattack (träffade på en grannflicka som berättade för mig om det när vi sågs vid övergångsstället i korsningen Kungsträdgårsgatan/Hamngatan). Lite längre fram, vid Mariatorget, var gatorna och trottoarerna fyllda av åskådare och löpare i Midnattsloppet.

Inga kommentarer: