lördag, september 18, 2010

Vem vet på finska

Idag hörde jag en av mina favoritmelodier på radion. Det var Melodikrysset som spelade en finsk version av Vem vet med Anne Mattila. Gillar texten och trumpetsolot i originalet. På Åsas fest sjöng jag den för henne ackompanjerad av originalet via Spotify och passade på att säga några ord om vår vänskap som varat i snart 23 år. 

Kanske skulle jag ha tagit den på finska. Det hade varit lite annorlunda. Det fanns kanske ingen på festen som förstod finska, men jag gissar att de flesta kände till melodin och texten.

Denna översättning, som jag hittade på nätet, skulle inte ha passat lika bra. Det måste finnas bättre. 

En tietää mä voi
Tää kyllä outo juttu on, ihme tosiann
Kun joka hetki aina tahdon sun syliisi vaan
Kun vasta juuri äsken hyvästelin sua
Nyt jo sydän miettii ihmetellen miks helli et mua

Kertosäe (refräng)
En tietää mä voi, et tietää sä voi
Onko sattuma vain, mikä aikaan tän sai
En tietää mä voi, et tietää sä voi
Mitä väliä sen, oon vain onnelinen
(2x)

Sun vuokses jälleen yöni tään valvoa mä saan
Muut lääkkeet eivät auta mitkään mua parantumaan
Mut viimein taas kun kuulen askeleesi sun
Niin jo sydän uskoo rauhoittuen
Oot rakkaani mun

Kertosäe

De av er som är obekanta med låten kan se och höra Lisa Ekdal framföra den här.

Inga kommentarer: