söndag, september 05, 2010

Tjejfest

Jag sprang Tjejmilen på 55 min. Senast jag sprang var 2006 och då hade jag ungefär samma tid. Det var en fantastiskt trevlig dag på Gärdet och Djurgården med en massa trevliga små och stora tjejer. Träffade också en trevlig man vid ett rödljus i närheten av Berwaldhallen. Han jobbade med att dirigera bussar fyllda med damer på väg till loppet. Det som var intressant med honom var att han var född i Kristinestad och kände min gudfar Jörgen Böling. Jörgen har arbetet som lärare i Kristinestad. Det var en mycket sportig 70-åring som var engagerad i Huddinge skidklubb. I väntan på att vi skulle få starta pratade jag med ett gäng finska damer i gula t-shirts och blommor i sina huvudbonader. De var sponsrade av S Varuboden, bl a en dam från Pieksämäki-trakten som spelade flöjt i en Sibeliusorkester och hade en Valkoinen paimenkoira - jag övade min finska på henne. Det gick ganska bra. Jag pratade också med några damer från Hälsingland De hade åkt buss från Bollnäs med start kl 05 i morse. I min startgrupp (nr 6) träffade jag också en f d grannfru som sprang med (sina "kusiner från landet" - de kommer från Malmö).  Det allra häftigaste var dock att jag efter målgången träffade Mari Zarelius (f Övinge). Henne har jag inte sett sen vi stötte på varandra på Storgatan för nästan 20 år sedan - tror att jag var på väg till Stockholms balettskola med Miriam som då var i fyra-årsåldern. Jag försökte hitta henne igen när jag planerade min Seoul-resa. Jag lärde känna henne när vi gick en grundkurs i koreanska på Stockholms universitet 1981-82. Hon är adopterad från Korea och har studerat i Seoul. Nu jobbar hon med hjälpmedel för personer med knäproblem. Hon har tidigare haft en egen firma (MLM = Mari Lagar Mat) som gjorde färdigmat. Jag har blivit bjuden på koreansk mat hemma hos henne och det smakade underbart. Nu har jag fått hennes mailadress.
My och Moa


Den stolta mamman, Anika (Annikki) Mölsä. Pappan, Ulf, står bakom och tittar åt ett annat håll. Det var Annikki som fick igång mig. Hon uppmanade sina facebook kompisar att bilda en kvartett med henne för att delta i utlottning av en New York-resa. Jag och två andra kompisar till henne bildade kvartetten Vesslorna. Har inte hört något så jag antar att det tyvärr inte blev någon resa. Men det var kul att springa och att träffa henne och hennes söta familj.

Annikkis dotter My är 7 år gammal och har just sprungit 1,5 km.

Inga kommentarer: