måndag, september 20, 2010

Valdagen 2010-09-19

Spännade valvaka
Jag såg till att vara först vid valurnan på valdagens morgon. Förutom att jag fick kolla att lådan var tom blev jag filmad och intervjuad av ett "amerikanskt TV-team". Glömde fråga vilket bolag de representerade, men eftersom kameramannen och journalisten kom från Tyskland antog jag att de arbetade för CNN Europe. 
Åsa hade lovat att hjälpa Bea att måla om Mirres rum som Bea nu ska få flytta in i. Det rummet är aningen större än hennes nuvarande, men det viktigaste är att där finns en stor garderob. Bea och Åsa jobbade från 10 till 17 med det. Väggarna ska bli vita med ett hörn i gammelrosa (?). Förutom att serva "målarmästarna" med fm fika, lunch och em fika ägnade jag mig åt protokollskrivande för vår Brf. Kl 19.20 satt vi bänkade tillsammans med våra vänner ute i Skogalund för att se SVT:s valvaka. Det var mycket spännande att följa rösträkningen och lyssna till alla intervjuer och analyser. Kristian Luuk var rolig när han ledsagade partiledarna och några övriga inbjudna gäster till sminket och sedan vidare till TV-studion. Vi stannade fram tills resultatet var i det närmaste klart vid 24-tiden. Särskilt trevligt var det att vi var så många och att ungdomarna ville vaka med oss. Det var Åsa, Jerker, grannfrun Elisabeth, sonen Boris med flickvän Malin, dottern Stella med "sambo" Johanna, Jerkers mamma Eva, min man Björn och jag. Bea, som röstade för första gången idag, följde tyvärr inte med. Hon valde att stanna hemma och göra klart ett skolarbete.

Inga kommentarer: