söndag, mars 04, 2012

Tössefrukost

Satsar ofta lite extra på söndagsfrullen. Idag var det fint väder så jag tog en lite längre tur (på cykeln förstås) och nöjde mig inte med det närmaste bageriet - Rivalbageriet vid Mariatorget eller Wallins på Ringvägen - utan åkte till Walhalla bageriet. Där har jag tidigare köpt mycket gott bröd. Det visade sig vara igenbommat. Det fick bli Tössebageriet då jag ändå var på Östermalm. På VBK (båtklubben) får vi ofta godsaker därifrån eftersom en av medlemmarna jobbar där. Tösse öppnar först kl 9 på söndagar så jag fick ta några extra varv i de fina kvarteren. Kollade in min gamla adress på Grev Turegatan. Där höll de på att renovera fasaden. Försökte också komma ihåg var på Östermalmsgatan som Etiopiens ambassad låg förut när jag jobbade där (på halvtid under 1,5 år) i början av 80-talet. Kom inte ihåg vilket nummer det var och hade faktiskt också glömt hur fastigheten såg ut. På Tössebageriet köpte jag en semla till Björn. De hade fått högsta betyg i SvD:s test. Sen blev det en croissant, baguette och tre små bröd (äpple och solros, russinbulle och sportbulle). Till det Zoegas Dark Temptation och nypressad juice av äpple, röda och gula apelsiner. Semlan hann jag inte fotografera. Den försvann snabbt. Björn var helt utsvulten och trött efter att ha följt Vasaloppet sen kl 8 och inte fått något annat än kaffe fram tills jag vara tillbaka vid 9.40. Han höll med SvD om att den var smaskig - mycket mandelmassa. 
Ha en skön söndag!

Inga kommentarer: