måndag, mars 05, 2012

Monchen visste besked

Kan rapportera att den var jättegod och Mone gav mig råd om hur man gör sockerkaksbottnen. Man ska alltså inte följa receptet utan tänka själv. Såhär svarade hon mig på Facebook:  "Då får du väl ta i med vispningen :) Om jag minns rätt, så blandar väl min mor först de hårdvispade vitorna med gulorna, socker etc och silar sedan mjölet över och vispar försiktig till en jämn smet. Ifall du inte vill fjärna dig så långt från receptet, skulle jag nog blanda vitorna ner i gulorsmeten. Har googlat på Zuger Kirschtorte-Rezept: De skriver att man blandar alla ingredienser förutom mjölet, men hela ägg i en tunnvandig skål och vispa upp det i varmvattenbad i 2 min med elvisp. Sedan sila mjöl över och vända ner det. Ett annat recept förespråkar den variant jag nämnde först. 2 smetar, blanda, mjölet sist."

Inga kommentarer: