tisdag, november 03, 2009

Helsingfors

När jag besökte Helsinfors fredagen den 30 oktober passade jag på att hänga vid järnvägsstationen. Jag älskar den! Kollade upp vad det kostar att åka till Moskva. Priset för en enkel resa i 2 kl är 101,60 Euro. Det går tåg varje dag kl 17.52 och tåget är framme i Moskva kl 8.25. Hemresan startar kl 22.50 och då är man tillbaka i Helsingfors kl 12.06. Det tåget skulle vara spännande att hoppa på. Jag gick in i några fina affärer på Esplanaden. Åkte runt med spårvagnarna nr 3 och 7, gick på Fazer café och åt karelsk pirog. Det blev också en bit kinuskitårta. Som pricken på i-et blev det ett besök på Pablo Picassoutställngen på Ateneum (Helsinfors motsvarighet till Stockholms Nationalmuseum). Av den stora mängden Picassoverk som visades fastnade jag särskilt för hans skulptur Geten. Utanför konstmuseet fanns en lång rad bänkar som målats lite skojigt.



3 kommentarer:

Marie sa...

Vilken toppenhelg, fint väder dessutom. Blir riktigt sugen på att åka till Helsingfors, det var några år sedan nu.

Erika sa...

Håller med Marie, jag blir väldigt sugen på att åka till Helsingfors..

Anonym sa...

åh coola bänkar :)
ja vill också åka till Moskva nån dag!

kramar
Mirre