fredag, december 12, 2008

Lucia

Har fått njuta av två luciakonserter idag. Först när Franska skolans två fritidshem, Tricoloren och Franska Liljan med c:a 50 barn, tågade fram till Johannes kyrka och bjöd på jättefina jul- och luciasånger på kyrktrappan. Jag filmade så att ni kan få lyssna till den vackra sången. Det var naturligtvis för mörkt redan kl 15.30 för att ni skulle kunna få se de söta tärnorna, pepparkaksgubbarna, tomtarna mm. Och då gör det inget heller att jag som vanligt höll kameran fel. Efteråt lussefika på Franska Liljan. Gick tillbaka till jobbet ett tag och cyklade jag sen i regnet till Nordiska museet för nästa konsert med Stockholms Singers, Stockholms Singers Barnkör, mezzosopranen Susann Végh och skådespelaren Anders Nyström under ledning av Bo Aurehl som började kl 20. Häftig lokal med mycket bra akustik som ytterligare förhöjde njutningen. Stjängossarna hade lite speciella strutar med "strimlat" kreppapper i blandade färger. Min syster Anita gjorde mig sällskap. Hennes dotter Johanna skulle också ha varit med, men fick förhinder så jag gjode en engelsktalande man glad genom att ge honom den biljetten när jag såg att han blev nekad att använda sitt kreditkort i kassan (då jag skulle växla till mig en garderob-tia). Kändisspotting: Såg Herman Lindqvist. Vid en jämförelse undrar jag om inte det var mer känsla i sången som fritidsbarnen presterade. Lyssna och njut!

Inga kommentarer: