torsdag, augusti 28, 2008

Vinförvaring och Flygledartorn


Denna vecka har jag fått vara med om två spännande visningar med min yrkesförening Chefssekreterarna Stockholm. På måndag, 25 augusti, var vi inbjudna av Magnusson Fine Wine - en vinkällare som drivs av Johan Magnusson, Sveriges enda av Stockholms handelskammare förordnade besiktnings- och värderingsman av vin. Lokalen finns på Grevgatan 26 som tidigare varit garage, galleri och bageri (om jag minns rätt). Där kan man hyra en idealisk förvaringsplats i en modern vinkällare och få tillgång gedigen vinkunskap och till fina lokaler för att njuta av vinet i. Först fick vi smaka en fantastiskt god champagne och supergoda små "snittar". Efter visning fick vi sen prova två röda viner. Igår onsdag 27 augusti var det Arlanda Express och SAS Radisson som var våra värdar. Vi tog oss till Arlanda med Arlanda Express och fick först en liten visning av Radisson SAS SkyCity Hotel och sen var det två tjejer från LFV Visitors board som tog oss upp i flygledartornet och berättade mer om det. Bl a att det ritats av Gert Wingårdh, är 83 m högt och att texterna runt tornet kommer från boken Postflygaren av Antoine de Saint-Exupéry. Därefter bjöds vi på en helt underbar middagsbuffé av en italiensk kock på Radisson SAS Arlandia Hotel och efter det fick vi också titta närmare på det hotellets rum, SPA, gym och konferensutrymmen.
Det enda kruxet var att jag var tvungen att avstå från att gå till Hurtigs och sticka på tisdagen för att inte familjen skulle börja knorra. Nästa vecka missar jag det också för då är jag i Åbo för att fira min pappa som fyller 80 år! Närmaste stickkväll blir tisdagen den 9 september med STHLM Knitters och lördagen den 20 september på Marias garn.

Inga kommentarer: