lördag, september 24, 2011

Lingon

Jag älskar lingon. Min kära far är en mästare på bärplockning och brukar komma hem med stora hinkar fulla med lingon, men eftersom han bor så långt borta får jag köpa mina lingon på Hötorget. I torsdags köpte jag en stor påse och gjorde två kolapajer med lingon och sen fick resten bli rårörda lingon. Idag gör jag Klappgröt. Se receptet här intill.

(4 port)
5 dl vatten
2 dl lingonsylt eller 1,5 dl saft
1 dl mannagryn
Mjölk samt lite socker eller sylt till serveringen.
Gör så här:
Koka upp vattnet och sylten. Vispa därefter ner grynen, lite i taget, för att undvika klumpar. Låt sedan koka på svag värme i 4-5 minuter. Rör om då och då. Häll upp gröten i en skål och vispa kraftigt. Gärna med en elvisp. Gröten ska bli "vit" och pösig. Servera den ljummen eller kall med mjölk. Ljuvligt gott!


Och här är receptet på
Kolapaj med lingon och kanel (8-10 bitar)
125 g smör
2 msk råsocker
3 dl vetemjöl
1 ägg
1 msk kallt vatten
Fyllning
3 dl vispgrädde
1 dl råsockor
1/2 dl ljus sirap
1/2 tsk mald kanel
3 dl lingon
Hacka samman smör, socker och vetemjöl till en grynig massa.Tillsätt ägg och vatten. Arbeta snabbt ihop till en deg.Tryck ut den i en pajform, ca 24 cm i diameter med löstagbar kant. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda pajskalet i cirka 12 minuter tills det får lite färg. Häll grädde, råsocker, sirap och kanel i en tjockbottnad kastrull och låt sjuda på svag värme cirka 15 minuter tills det tjocknar. Vänd i lingonen men spar några till dekoration. Fördela kolan i pajskalet och strö över resten av lingonen. Kyl cirka 30 minuter. Servera med vispad grädde eller vaniljglass.

3 kommentarer:

Miriam - Schitzo-Cookie's Book Blog sa...

Mys-mamma =) jag vill med smaka!
Skicka lite till Lund ;)

Gunilla sa...

Åh det hade varit så mysigt att ha dig här och smaska tillsammans med dig :)

Anonym sa...

Klappgröt!! Det var längesen, är ju jättegott! Kul, det måste jag göra!
Kram från Åsa.
Ps. Stella är jätteglad för tröjan! Så jätte-jättefin den blev!!