lördag, februari 06, 2010

Sista bilderna från Seoul

Här sitter Bea, Gina och Steph vid frukostbordet. Gina berättade att hon var "superviser" för fem klädaffärer i Manila. Mr Lee (ägare till Lee & No Guesthouse) och Nina (Manager). Bilden blev tyvärr oskarp, men eftersom jag inte har någon bättre får den duga. Mr Lee var lite blyg och gömmer ansiktet i handen. Hade varit trevligt att prata mer med honom, men det blev inte tillfälle till det. Nina och Steph från Filippinerna. Hon är pharmaseut som snart skulle åka till Canada och studera vidare inom sitt område.Denna pub var ett riktmärke (man går inte efter gatuadresser i Korea utan måste lära sig att memorera speciella byggnader och affärer) på vägen till vårt boende. Smakade två olika sorters koreanskt öl. Ett öl av märket Cass var verkligen inte kasst utan mycket gott. 
I Korea är 25 % kristna - i Seoul är 50 % av dem protestanter och 15% katoliker. Vi såg många kyrkobyggnader. Denna låg på vår gata.Vår lokala jordgubbshandlare. Bea lärde sig att koreanska jordgubbar är både vackrare, större och godare än de vi får tag på i Sverige. De största var absolut inte de godaste.
Här är två bilder från "vår" gata. Lägg märke till "tornen" på höghusen. Det fanns sådana utbyggnader på nästan alla höghus. Fick inte reda på varför de byggde på det viset. 
Hemresan gick bra. Jag hade trevligt ressällskap av en svensk man från Göteborg som åkte hem efter två veckors arbete i en stad någonstans i mitt Korea. Han jobbade för Saab Radar och var projektledare för  tillverkningen här. Bea och jag satt inte bredvid varandra eftersom båda ville sitta vid ett fönster. När jag inte pratade med mitt sällskap såg jag på film, läste eller sov. Bl a såg jag Pope Johanna. En intressant och fängslande film. Jag läste boken filmen är baserad på för ett tag sen. (Kompisen Åsa hade rekommenderat den). Det är lyxigt att flyga långa sträckor. Man blir ständigt serverad god mat och dryck. Vi blev lite försenade i starten men landade ändå före utsatt tid i Frankfurt. Där väntade vi ca två timmar på anslutningsflyget till Stockholm. Kl 23.30 landade vi på Arlanda och då var det jätteskönt och trevligt att Björn stod och väntade med vår lilla fina Yaris som tog oss hem till våra sköna sängar. Jag vaknade utvilad kl 8 och har hunnit packa upp, tvätta våra kläder, handla och äta en god frukost. Har också varit på 4-års-kalas på Marias garn. Kanske kommer tröttheten imorgon. Nu är det dags att börja göra lite lasagne. Det ska bli mycket vitlök eftersom Bea blivit förkyld under resan. Kommer inte ihåg om jag berättade att vi frös mycket de första nätterna. Det visade sig att ett fönster stått öppet i vårt rum.

Inga kommentarer: