lördag, april 07, 2012

Balkongmys, blinier och båtfix

Teddy gillar att dricka ur zinkkannan.
Några påskliljor har slagit ut. Det var faktiskt skönt sitta och läsa i solen, men jag fick ha en varm kofta och yllesjal runt halsen. Det har annars varit som max 2 grader "varmt" idag. Vi var ut till båten och sopade rent inuti från löv och "näsor" för att förbereda för strykning med roslagsblandning. För att det ska gå att göra måste vi ha åtminstone 5 grader. Kanske kan vi göra det imorgon. Det var lite fart på båtfolket redan och Allan hade lagt fram påskgodis - punchpraliner - i klubbhuset för att pigga upp frusna båtmänniskor. Kände mig så dum när jag sa att jag inte äter godis när han bjöd så snällt. Men Björn lät sig väl smaka i alla fall ;).
Här med gräddfil och lax.
Prövar recept på blinier. Nu Ryska blinier med 3-4 h jästid. Sen skulle man hetta upp smör och mjölk i en stekpanna och hälla det i den fluffiga smeten och vispa kraftigt, då tyckte jag att all fluffighet försvann. Inget fel på smaken, aningen för feta.

1 kommentar:

Susilull sa...

Så mysigt det ser på din balkong! Idag har vi sol igen efter gårdagens snö. Men fy, så kallt det är! Båtlivet lockar inte än, men det är nått visst att vara där ute i hamnen och greja i kalla vårvädret. Fast vi har det så bekvämt att vår nuvarande båt vinterförvaras inomhus och kommer med trailer när vi bestämmer oss för sjösättning, och då är det bara lite bottenmålning och tvätt som behöver göras, vilket tar sisådär en eftermiddag. Annat är det med träbåtar, jag är uppvuxen i/med såna :-)
Kul att läsa om din dotter i Australien, och kul för dej att få hem henne i vår.

Ha en riktigt skön påskhelg!